بلاگ

انواع روکش درب داخلی

برای داشتن درب زیبا و بادوام باید در خرید درب با روکش مناسب آن حساسیت زیادی به لحاظ کنید. امروزه تنوع درب های زیادی وجود دارد که بسته به علاقه خود از نظر طرح و رنگ می توانید آن ها را خریداری کنید. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از انواع روکش درب داخلی، برای محافظت از درب ها در برابر رطوبت است.

روکش چوبی یک لایه بسیار نازک از چوب طبیعی است که برای پوشاندن سطح مصنوعات چوبی استفاده می شود. در واقع روکش جلوه زیبایی به محصولات چوبی می دهد. در حال حاضر روکش های چوب طبیعی در طرح ها و رنگ های متنوع در بازار موجود است. علاوه بر پوشش های طبیعی، از پوشش های مصنوعی نیز در صنایع چوب استفاده می شود.

روکش درب چوبی چیست؟

روکش یک لایه بسیار نازک است که برای محافظت بیشتر از انواع مصنوعات چوبی مانند درهای چوبی و سایر محصولات چوبی مانند چوب راش استفاده می شود. این لایه های نازک با توجه به نوع ماده ای که در ساخت آن ها استفاده شده است ویژگی های زیادی به درب می دهند. برخی از این روکش ها برای ضد آب بودن درب هستند و برخی دیگر از بدنه آن در برابر ضربه محافظت می کنند. اما به طور کلی، استفاده اولیه از روکش درب و رنگ، ایجاد یک پوشش محافظ روی درب برای جلوگیری از خراب شدن زودرس و هم چنین برای ایجاد زیبایی بیشتر در جلوه درب است.

کاربرد روکش درب چوبی

تمامی درهای چوبی دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. به همین دلیل برای درب ورودی و درب داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. اما قیمت این نوع درب بسیار بالاست و چون چوبی است به شرایط جوی و باران و رطوبت حساسیت بالایی دارد. بنابراین روکش درب های مصنوعی بر روی سطوح MDF، HDF، نئوپان و سایر سطوح چوبی ترکیبی استفاده می شود. اما توجه داشته باشیم که در تولید درب های داخلی از انواع روکش های چوبی درب مانند روکش پی وی سی، روکش درب داخلی ملامینه، روکش HDF، روکش ABS و روکش چوب طبیعی برای درب ورودی، درب داخلی، درب سرویس بهداشتی، درب تراس و … استفاده می شود.

روکش درب اتاق با چوب طبیعی

درب های ام دی اف با کیفیت بالایی برخوردار است، بنابراین برای تمامی ساختمان ها اعم از اداری و مسکونی مناسب است. درب های ام دی اف معمولا با استفاده از روکش راش ساخته می شوند. این روکش ها با چسب روی این درب ها فشرده می شوند. این نوع درب در برابر نور ملایم آفتاب و رطوبت بسیار مقاومتر از MDF است.

رنگ طبیعی به کار رفته در این درب ها که عمدتا از چوب راش و گردو ساخته شده است زیبایی خاصی به فضای داخلی خانه بخشیده است. این پوشش ها عمدتا وارداتی هستند. پوشش سوپر راش موجود در بازار حتی پس از پوشش پلی اورتان نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و هر کدام از این روکش ها بنا به سلیقه و کاربرد خود مشتریان، ویژگی های خاص خود را دارند.

چوب راش به دلیل زیبایی خاصی که دارد همیشه یکی از گزینه های استفاده روی ام دی اف می باشد. راش را به ورقه های نازک برش می زنند و سپس با استفاده از پرس گرم به درهای ام دی اف چسبیده می شود. لازم به ذکر است که این روکش درب چوبی به دلیل کیفیت و دوام بالا در کنار مزایای مختلف بسیار کارآمد است.

در نهایت کدام یک از انواع روکش درب داخلی مناسب ماست؟

اگر قصد خرید محصولی لوکس با الهام از طبیعت را دارید، انتخاب اصلی شما باید روکش چوب طبیعی باشد، زیرا این درب ها دارای نقش و نگارهای بسیار زیبایی هستند و به دلیل استفاده از چوب طبیعی به عنوان روکش، بسیار زیبا هستند. برای بررسی نقاط ضعف پوشش های چوبی می توان به دو عامل اشاره کرد. اولین نکته این است که بازسازی و تعمیر درب های روکش چوب تقریبا غیرممکن است و نکته دوم این است که این روکش ها نسبت به روکش های پلی اورتان و پی وی سی قیمت بیشتری دارند.

اگر به دنبال درهایی هستید که ظاهری مدرن و شیک داشته باشند، اما در عین حال بادوام و ماندگار باشند، روکش پلی اورتان انتخاب اصلی شما خواهد بود. این روکش درب نسبت به سایر روکش ها استحکام بیشتری دارد و ظاهری بسیار مدرن و شیک دارد.

در پایان، اگر قصد دارید مقداری پول پس انداز کنید یا زمان محدودی برای سفارش درب دارید، قطعا اولین انتخاب کاور پی وی سی خواهد بود، این روکش درب ها نسبت به سایر روکش ها ارزان تر هستند و نسبت استحکام کمتری نسبت به رنگ پلی اورتان و رنگ چوب طبیعی دارند.

بهترین نوع روکش درب داخلی

روکش درب را می توان یکی از اجزای اصلی این محصولات دانست. درب ها در مواد بسیار متنوعی تولید می شوند و هر درب بر اساس مواد به کار رفته در ساخت آن دارای خواص منحصر به فردی است. از محبوب ترین مدل های روکش درب، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روکش درب داخلی HDF

تنها تفاوت بین بردهای HDF و MDF فشار پرس دستگاه در خط تولید و تراکم محصول است. در واقع این دو نوع پوشش از نظر چسب، الیاف و مواد افزودنی با یکدیگر تفاوتی ندارند. با این حال، فشار بیشتر و چگالی بیشتر باعث می شود ورق های HDF دوام بیشتری نسبت به MDF داشته باشند.

فرآیند تولید درب داخلی HDF نیز با ساخت رول چوبی مستطیلی شروع می شود. سپس یک پوشش HDF از پیش ساخته شده در دو طرف این غلتک فشرده شده و محصول نهایی به دست می آید. اکثر رویه های HDF موجود در بازار در ترکیه تولید می شوند. این در حالی است که اخیراً برخی از تولیدکنندگان داخلی وارد این عرصه شده اند و روکش های HDF باکیفیت را روانه بازار کرده اند. یکی از مزیت های اصلی این نوع روکش قابلیت پذیرش رنگ آن است که جلوه خاصی بر روی درب ایجاد می کند.

روکش درب داخلی ملامینه یا HPL

ساختار روکش ها بسته به مدل و نام آن متفاوت است به عنوان مثال روکش های ملامینه یکی از پرطرفدارترین روکش برای درب های داخلی می باشد. از آنجایی که در تولید این پوشش از چسب ملامین فرمالدئید استفاده شده است، برای چسباندن آن به تخته ام دی اف نیازی به استفاده مجدد از چسب نیست. پوشش ملامینه مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، حرارت، خراش و سایش دارد. لبه های درب ملامینه را می توان ماشین کاری کرد و حتی نوارهای لبه چسب را می توان از روکش ملامینه انتخاب کرد. این باعث ایجاد نوعی هماهنگی بین لبه درب و سطح آن می شود. روکش ملامینه از کاغذ زینتی و چسب ملامین فرمالدئید با تراکم و ضخامت مناسب ساخته شده و قیمت مناسب تری نسبت به سایر روکش ها دارد. این روکش قابل شستشو بوده و در رنگ های مختلف ساخته شده است.

روکش درب داخلی پی وی سی PVC

روکش پی وی سی یا وینیل نوعی روکش پلاستیکی مقرون به صرفه و بسیار انعطاف پذیر است. روکش پی وی سی نوعی روکش درب چوبی است که دارای لایه ها، لایه ها، ضخامت ها، رنگ ها و نقش های مختلف می باشد. الگوهای مختلفی مانند بافت صاف، براق، مات، دانه چوب و غیره نیز بسته به نوع کاربرد مورد نیاز تولید می شوند. از روکش PVC در ساخت روکش انواع  روکش درب داخلی و روکش درب ضد سرقت استفاده می شود. درب روکش پی وی سی از مقاومت بالایی در برابر آب برخوردار بوده و یکی از انواع درب های ضدآب به حساب می آید. در نتیجه در صورتی که به خوبی عایق بندی شده باشند به سادگی خراب نمی شود. به علاوه این نوع روکش در برابر خراش استحکام بالایی دارد.

روکش درب پلی‌وود

پلی‌وود نوعی روکش چوبی چسب دار است که از لایه های نازک روکش های چوبی ساخته می شود. این روکش معمولاً به عنوان چوب مهندسی شده نیز یاد می شود، با لایه های فراوری شده از جمله تخته فیبر با چگالی متوسط ​MDF و تخته نئوپان شناخته می شود. تطبیق پذیری این محصول باعث شده است تا طیف وسیعی از محصولاتی که از آن استفاده می کنند به بازار عرضه شود. یکی از مزایای پلی‌وود نسبت به چوب، مقاومت زیاد آن در برابر ضربه، ترک خوردگی و خم شدن است. از این نوع پوشش می توان برای تولید محصولاتی مانند درب های داخلی و درب های ضد آب استفاده کرد. البته  برای عایق بندی پلی‌وود در این درب ها از لایه پی وی سی نیز استفاده می شود که خاصیت ضد آب بودن درب را بهبود می بخشد.

روکش رنگ پلی اورتان

نوع دیگری از پوشش درب روکش پلی اورتان است. این پوشش می تواند در برابر خوردگی و آب و هوا مقاوم باشد و درب های شما را از خوردگی و سایر فرآیندهای مخرب محافظت کند. پلی اورتان در واقع نوعی پلیمر شیمیایی است که شباهت زیادی به سایر روکش ها دارد، اما دارای خواص متعددی است که آن را از آنها متمایز می کند. اگرچه روکش پلی اورتان دوام و استحکام خوبی دارد، اما نرم و انعطاف پذیر است. کفپوش پلی اورتان به دلیل سختی کم دارای ویژگی فنرهای سبک است که باعث می شود در برابر ضربه های شدید مقاومت کند. روکش پلی اورتان اندکی تحت تأثیر ساییدگی، خمیدگی یا خراش قرار می گیرد. این پوشش ها می توانند شکل مکانیکی خاص خود را در دمای زیر 1 درجه به خوبی حفظ کنند.

روکش درب داخلی ای بی اس ABS

ای بی اس نیز نوعی روکش مصنوعی است که در طرح های مختلف از جمله چرم و چوب با ضخامت حدود 3 میلی متر موجود است. مزیت اصلی این نوع پوشش مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است. به همین دلیل درب های ABS به طور کلی به عنوان درب ضد آب در بازار شناخته می شوند. این روکش بر روی کلاف درب چوبی فشرده می شود تا از ورود آب به بدن جلوگیری می کند. باید به این مساله توجه داشت که امکان عایق بندی بخش های داخلی درب با استفاده از این روکش وجود ندارد، اما این درزها معمولا با یک لایه رزین پوشانده می شود تا در برابر رطوبت مقاوم شوند. یکی دیگر از ویژگی های این درب ها رنگ پذیری این نوع روکش است که می توانید با رنگ های دلخواه خود آن را رنگ آمیزی کنید.

از دیگر تقسیم بندی روکش های درب داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روکش مصنوعی

پوشش های مصنوعی به لایه های نازک ساخته شده از موادی مانند کاغذ، ترموپلاستیک (PVC)  و به طور کلی مواد پلیمری مصنوعی اطلاق می شود. معمولاً از رزین های مختلفی مانند ملامین فرمالدئید و فنل فرمالدئید برای چسباندن لایه های مختلف این نوع پوشش استفاده می شود. ضمناً در پایان کار از لاک بادوام مانند ورق اکریلیک، پی وی سی و … استفاده می شود تا مقاومت محصول افزایش یابد. از این روکش های مقاوم می توانید برای پوشش انواع پانل های چوبی مانند ام دی اف و محصولات آن استفاده کنید.

روکش لترون

لترون یکی از پوشش های جدید موجود در بازار است و بیشتر برای پوشش مخازن MFD و نئوپانی استفاده می شود. انجام این مرحله باعث زیباتر شدن ورق زیر کار و در نتیجه کیفیت نهایی آن بالاتر می شود. لترون از نظر فنی یک روکش مجزا نیست، بلکه زیر مجموعه ای از روکش های کاغذی است. در واقع نام این روکش برگرفته از نام شرکت معروفی است که اولین بار این ورق ها را به بازار عرضه کرده است. با توجه به محبوبیت این محصول، امروزه اکثر پوشش های کاغذی با نام پوشش لترون شناخته می شوند.

روکش چوب گردو

روکش گردو یکی از طبیعی ترین روکش های موجود در بازار است و از چوب درخت گردو تهیه می شود. از آنجایی که ساخت درب چوبی می تواند بسیار گران باشد، برای بهبود ظاهر درب و تبدیل آن به درب چوبی خاص، معمولاً از روکش های طبیعی مانند روکش گردو، روی بدنه ام دی اف استفاده می شود. گره های طبیعی در این روکش می تواند جلوه ای بسیار زیبایی به درب بدهد.

روکش راش

چوب راش یکی از پر مصرف ترین مواد اولیه برای ساخت درب می باشد. از این نوع چوب می توان به عنوان بدنه اصلی درب و روکش انواع درب های نئوپان و ام دی اف استفاده کرد. این نوع پوشش طبیعی گرانتر از پوشش های مصنوعی است، اما از لحاظ ظاهری، جلوه زیبایی به درب می دهد.

روکش طبیعی چوب

یکی از بهترین و زیباترین نوع  روکش درب چوبی، روکش طبیعی است که معمولا از چوب راش و گردو ساخته می شود. این پوشش به بهترین وجه بر روی درب های ام دی اف با روش پرس استفاده می شود. مقاومت عالی پوشش های طبیعی در برابر آفتاب و باران دلیل محبوبیت این محصولات است. اگر به دنبال درب متفاوتی برای ساختمان خود هستید و هزینه تعویض روکش درب چوبی برایتان مهم نیست؛ ما این پوشش را توصیه می کنیم. روکش طبیعی چوب راش یکی از خاص ترین و ظریف ترین روکش هایی است که می توانید روی درب های ام دی اف استفاده کنید. این محصولات دارای بالاترین کیفیت هستند و از نظر ماندگاری می توانند رقیب بهترین رنگ های مصنوعی موجود در بازار باشند.

روکش درب ضد سرقت با درب چوبی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت زیادی بین روکش های قابل استفاده در درب های ضد سرقت و نیز روکش های قابل استفاده در ساخت درب های دیگر وجود ندارد. این یک مزیت برای مصرف کننده است زیرا، می تواند با استفاده از روکش های مختلف، محصول مورد نظر خود را مطابق با نیاز خود سفارشی دهد. در عین حال برخی از روکش ها مانند روکش ABS برای درب حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود که به دلیل مقاومت در برابر رطوبت بیشتر نسبت به درب های دیگر در معرض رطوبت هستند. با این حال معمولاً این نیاز مشتری است که نوع روکش مورد استفاده در تولید را تعیین می کند.

پرکاربردترین روکش های درب چوبی کدامند؟

معمولاً روکش را با توجه به نوع کاربری درب انتخاب می شوند.در نتیجه تقریباً غیرممکن است که بگوییم بهترین روکش درب چوبی کدام هستند. به عنوان مثال، درهای داخلی با لایه های مقاوم تر در برابر ضربه و رطوبت پوشانده شده اند. با این حال، درهای ضد سرقت باید از پوشش هایی ساخته شوند که در برابر عوامل دیگر مانند نور خورشید بسیار مقاوم باشند.

توصیه فنی برای انتخاب انواع روکش درب داخلی چوبی

تنوع محصولات به این معنی است که وقتی برای خرید درب اتاقی به بازار می روید، با طیف گسترده ای از درهای داخلی احاطه می شوید. ممکن است کمی تردید داشته باشید. همکاران ما در شاهان درب به عنوان متخصص در فروش و عرضه انواع درب اتاق چوبی و درب ضد سرقت تنها چیزی که می توانیم به شما ارائه دهیم خرید هوشمندانه تا حد امکان می باشد. انتخاب مناسب به معنای انتخابی است که سلیقه، بودجه و انتظارات شخصی شما را برای یک درب داخلی باکیفیت در نظر بگیرد. علاوه بر موارد ذکر شده، توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شود، انتخاب روکش درب می باشد.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

درب ضد سرقت پیوت یا لولا محوری

درب ضد سرقت پیوت یا محوری

درب های داخلی از جمله مهم ترین اجزای مورد استفاده در یک ساختمان می باشند. شما با استفاده از درب داخلی ساختمان می توانید قسمت های مختلف را از یکدیگر تفکیک نمایید.

انواع روکش درب داخلی

درب های داخلی از جمله مهم ترین اجزای مورد استفاده در یک ساختمان می باشند. شما با استفاده از درب داخلی ساختمان می توانید قسمت های مختلف را از یکدیگر تفکیک نمایید.

درب ضد سرقت چیست؟

درب ضد سرقت چیست؟

درب ضد سرقت به درب های گفته می شود که از ورود سارقین به داخل منزل جلوگیری می کند. این گونه درب ها در مقابل هر گونه دستکاری، تخریب و اهرم نمودن ایمن هستند. در ضد سرقت دارای ساختاری بسیار مقاوم است که احتمال باز نمودن درب و سرقت از منزل در این محصولات بسیار کم است.

انواع درب داخلی

درب های داخلی از جمله مهم ترین اجزای مورد استفاده در یک ساختمان می باشند. شما با استفاده از درب داخلی ساختمان می توانید قسمت های مختلف را از یکدیگر تفکیک نمایید.

درب چیست ؟

درب (door) یک ساختار متحرک برای باز و بسته شدن ورودی یا دسترسی به داخل یا خارج از چیزی استفاده می شود. معمولاً از یک قسمت داخلی که رو به داخل یک فضا قرار دارد و یک طرف بیرونی که رو به بیرون آن فضا قرار دارد تشکیل شده است. درها به طور معمول از یک پانل تشکیل شده است که بر روی لولا تاب می خورد یا داخل یک فضا می لغزد یا می چرخد.

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
منو
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید